Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Follow the codeline!
Zbiór tutoriali, artykułów i wpisów o programowaniu napisanych głównie z myślą o początkujących i średnio-zaawansowanych koderach
Najnowsze:
-
Czytaj dalej…: TS – co dalej z projektemNauczyliśmy się sporo, ale ten projekt ma pewne wady konstrukcyjne. Teraz sobie wyjaśnimy co jest nie tak i jak to naprawimy.
—
-
Czytaj dalej…: TS – walidacja runtime 1Zanim zabierzemy się za reflect metadata albo inne biblioteczki, które robią to za nas, spróbujemy napisać walidację własnymi dekoratorami, bo to jedyny znany mi sposób, aby się czegoś nauczyć porządnie. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: TS – autobind decoratorPoznajemy różne sposoby na tzw. autobind dekorator. Dalej zatem brniemy w TypeScripta i choć jest ciężko, nie poddajemy się. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: TS – dekoratory vol. 3Dalej poznajemy dekoratory w TypeScript, choć to trudny temat. Tym razem będziemy już bez problemu stackować dekoratory do walidacji properties.
—
-
Czytaj dalej…: TS – dekoratory vol. 2Poznajemy dalej dekoratory w TypeScript. Nie jest to najłatwiejszy element języka, ale jakoś musimy się przez niego przegryźć. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – object propertiesNie ruszymy dalej z materiałem dekoratorów TS, jeżeli nie zrozumiemy dobrze, jak działają object properties w JavaScript. Lekcja krótka, ciekawa, a zarazem konieczna, aby dalej rozwijać swoje umiejętności TSa.
—
-
Czytaj dalej…: TS – dekoratory vol. 1Poznajemy bliżej dekoratory w TypeScript. Skupimy się na dekoratorach klas. Zaczyna robić się naprawdę ciekawie. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – zaawansowane proxyUczymy się o proxy tego, czego jeszcze nie poznaliśmy, czyli klasę, która w konstruktorze zwraca proxy do siebie samej (sam byłem zdziwiony, że tak można). Do dzieła!
—
-
Czytaj dalej…: JS – prototypy, mixinyPostaramy się rozwiązać jedną z większych zagadek – także dla mnie – w JS, czyli czym są prototypy. Na przykładzie funkcji mixin, którą już omawialiśmy. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: TS – Interfejsy vol. 3Dalej poznajemy nudne początki TSa. Konieczne, aby pójść do przodu z materiałem. Kontynuacja lekcji poprzednich.
—
-
Czytaj dalej…: TS – Interfejsy vol. 2Poznajemy dalej interfejsy. Nudne początki TSa, ale musimy przez to przebrnąć. Plus taki, że są to koncepty obecne w większości języków programowania z OOP i otwierają nam duże możliwości, których sam PHP + JS nie jest w stanie nas nauczyć.
—
-
Czytaj dalej…: TS – Interfejsy vol. 1Poznajemy interfejsy. Kolejna z lekcji „nudne początki TSa”, musimy się jakoś przez to przebić. Na pocieszenie dodam, że większość z tych tematów przekłada się 1 do 1 na takie języki jak C#.
—
Z pasji do programowania
Przyjrzyj się naszej ofercie – może właśnie tego szukasz i nasz blog stanie się dla ciebie miejscem, które będziesz często odwiedzać
Z myślą o początkujących
Tak bardzo, jak to możliwe – staramy się nie przytłaczać początkujących zbyt skomplikowanymi przykładami i wypośrodkować pomiędzy prezentowaniem wyzwania a byciem przyjaznym dla nowych koderów
Jeżeli projekty, to tylko „smakowite kąski”
To nie Github. Nie znajdziesz tutaj projektów po 1000 plików 1000 linijek kodu każdy. Staramy się przedstawiać tylko „smakowite kąski”. Projekty są omawiane – ale w formie opisowej i krótkich, prostych przykładów.
Jeżeli zadania to konkretnie
Jeżeli prezentujemy zadania programistyczne, to staramy się przedstawić różne podejścia, od tych łatwych do bardziej skomplikowanych i omówić każdy temat obszernie
Popularne języki programowania
Nieważne, czy interesuje Cię frontend, backend czy AI – znajdziesz tu najpopularniejsze języki programowania, takie jak Python, PHP i JavaScript
Wstęp do frameworków
Projekty to jedna rzecz, w której nie da się czytelnika „poprowadzić za rączkę”. Każdy musi sam przejść tę drogę. U nas poza klasycznymi zadaniami znajdziesz dobre podstawy wprowadzające do nauki popularnych frameworków.
Bonus dla wielojęzycznych
Uczyć należy się jednego języka programowania i dopiero później poznawać kolejne. Jeżeli jednak znasz więcej niż jeden język – możesz tu znaleźć materiały z pograniczna dwóch języków, łączące umiejętności w obu albo przenoszące funkcjonalność znaną z jednego do drugiego.
Nauka programowania
Programować może nauczyć się każdy. Wystarczą chęci i czas oraz plan co chcemy osiągnąć
Dlaczego warto:
- Dzięki programowaniu lepiej rozumiemy coraz bardziej cyfrowy, otaczający nas świat i zawsze jesteśmy na czasie z nowościami, które mają wpływ na nasze życie
- Dzięki sztucznej inteligencji oraz mnogości zasobów internetowych nauka programowania jest łatwiejsza niż kiedyś
- Programowanie może okazać się dla nas nie tylko niedzielnym hobby czy pasją, ale sposobem na zarabianie pieniędzy
Jak zacząć:
- Wybrać jeden język programowania
- Stworzyć plan wypośrodkowany pomiędzy ambicją a realizmem
- Jak najwięcej tworzyć, nie zrażając się błędami ani prostotą naszych pierwszych programów i skryptów
Żadna wiedza, którą zdobędziemy nigdy nie będzie zmarnowana. A już na pewno nie wiedza o branży IT, która coraz bardziej wpływa na nasze życie
Powiedzmy sobie szczerze – nie nauczysz się tańczyć, oglądając jak robią to inni. Masz jednak pojęcie czym jest taniec, czynność, której wpływ na nasze życie jest dość ograniczony.
Z programowaniem, AI oraz branżą IT jest odwrotnie – nie wiesz nic, jak coś, co bezpośrednio wpływa na Twoje życie funkcjonuje, nie masz nawet mglistego pojęcia, jak to sobie wyobrazić.
Dlatego warto interesować się tematem – choćby po to, aby lepiej oceniać produkty stworzone przez innych, łatwiej się nimi posługiwać, mieć wiedzę jak na poziomie konceptu one działają „pod spodem” i być na bieżąco z trendami IT.