Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Follow the codeline!
Zbiór tutoriali, artykułów i wpisów o programowaniu napisanych głównie z myślą o początkujących i średnio-zaawansowanych koderach
Najnowsze:
-
Czytaj dalej…: Szybki TS – wyjaśnienie as constOk, przypomnimy sobie przykład z lekcji o as const i w końcu odpowiemy sobie na pytanie dlaczego (do niedawna sam tego nie wiedziałem). Zaczynajmy.
—
-
Czytaj dalej…: Szybki TS – extends keyofW tej lekcji będzie więcej extends keyof i typowania po indeksie. Szybka lekcja, ale konieczna, powoli budujemy dość solidne fundamenty wiedzy i umiejętności w TS. Zaczynajmy.
—
-
Czytaj dalej…: Szybki TS – typeof funcDalej poznajemy język TypeScript. Tym razem zrobimy sobie typeof na funkcji i zobaczymy, co to nam da. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: Szybki TS – keyof, typeof, indexDalej poznajemy TypeScript i jego system typowania. W tym odcinku nieco o operatorach keyof, typeof oraz indeksach w kontekście typów. Zaczynajmy.
—
-
Czytaj dalej…: B. szybki TS – keyofKilka słów o operatorze keyof w TS. Szybka lekcja. Zaczynajmy.
—
-
Czytaj dalej…: Szybki TS – final, frozen revisitedStaramy się osiągnąć mistrzostwo w TypeScript, a to łatwe nie jest. Mimo wszystko, warto, ale musimy się przegryźć przez naprawdę dużo materiału. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: Szybki TS – funkcjePoznajemy to i owo dotyczące funkcji w TS. Bez zbędnych wstępów, zaczynajmy.
—
-
Czytaj dalej…: B. szybki TS – as const, parametersPoznamy dwie dość łatwe rzeczy w TS, których nieznajomość z kolei może nam napsuć sporo nerwów (z doświadczenia mówię), więc lepiej to wprowadzić jak najszybciej.
—
-
Czytaj dalej…: Szybki TS – NoInferPoznajemy utility type TSa, jakim jest NoInfer. Ciekawe zagadnienie, a myślę, że w takiej konwencji shortów utility types łatwiej nam wejdą do głowy. Zaczynajmy.
—
-
Czytaj dalej…: TS – frozen, finalWykorzystujemy wiedzę o dekoratorach klasowych oraz OOP, aby napisać (dobrze) dekoratory frozen oraz final. Dodam, że kody przedstawiane w internecie nie działają tak, jak są przedstawiane. Zaczynajmy.
—
-
Czytaj dalej…: TS – OOP oraz inne rzeczyPoznajemy lepiej OOP w TypeScript plus kilka innych rzeczy. Zbieramy wiedzę do kupy, jeszcze kilka lekcji i będziemy mogli swobodnie używać TSa. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: TS – generic types 1Nie ruszymy dalej z materiałem ani projektem, jeżeli nie poznamy bardzo ważnego i trudnego (dla fanów języków typu JS/PHP) zagadnienia, czyli typów generycznych. Zaczynajmy.
—
Z pasji do programowania
Przyjrzyj się naszej ofercie – może właśnie tego szukasz i nasz blog stanie się dla ciebie miejscem, które będziesz często odwiedzać
Z myślą o początkujących
Tak bardzo, jak to możliwe – staramy się nie przytłaczać początkujących zbyt skomplikowanymi przykładami i wypośrodkować pomiędzy prezentowaniem wyzwania a byciem przyjaznym dla nowych koderów
Jeżeli projekty, to tylko „smakowite kąski”
To nie Github. Nie znajdziesz tutaj projektów po 1000 plików 1000 linijek kodu każdy. Staramy się przedstawiać tylko „smakowite kąski”. Projekty są omawiane – ale w formie opisowej i krótkich, prostych przykładów.
Jeżeli zadania to konkretnie
Jeżeli prezentujemy zadania programistyczne, to staramy się przedstawić różne podejścia, od tych łatwych do bardziej skomplikowanych i omówić każdy temat obszernie
Popularne języki programowania
Nieważne, czy interesuje Cię frontend, backend czy AI – znajdziesz tu najpopularniejsze języki programowania, takie jak Python, PHP i JavaScript
Wstęp do frameworków
Projekty to jedna rzecz, w której nie da się czytelnika „poprowadzić za rączkę”. Każdy musi sam przejść tę drogę. U nas poza klasycznymi zadaniami znajdziesz dobre podstawy wprowadzające do nauki popularnych frameworków.
Bonus dla wielojęzycznych
Uczyć należy się jednego języka programowania i dopiero później poznawać kolejne. Jeżeli jednak znasz więcej niż jeden język – możesz tu znaleźć materiały z pograniczna dwóch języków, łączące umiejętności w obu albo przenoszące funkcjonalność znaną z jednego do drugiego.
Nauka programowania
Programować może nauczyć się każdy. Wystarczą chęci i czas oraz plan co chcemy osiągnąć
Dlaczego warto:
- Dzięki programowaniu lepiej rozumiemy coraz bardziej cyfrowy, otaczający nas świat i zawsze jesteśmy na czasie z nowościami, które mają wpływ na nasze życie
- Dzięki sztucznej inteligencji oraz mnogości zasobów internetowych nauka programowania jest łatwiejsza niż kiedyś
- Programowanie może okazać się dla nas nie tylko niedzielnym hobby czy pasją, ale sposobem na zarabianie pieniędzy
Jak zacząć:
- Wybrać jeden język programowania
- Stworzyć plan wypośrodkowany pomiędzy ambicją a realizmem
- Jak najwięcej tworzyć, nie zrażając się błędami ani prostotą naszych pierwszych programów i skryptów
Żadna wiedza, którą zdobędziemy nigdy nie będzie zmarnowana. A już na pewno nie wiedza o branży IT, która coraz bardziej wpływa na nasze życie
Powiedzmy sobie szczerze – nie nauczysz się tańczyć, oglądając jak robią to inni. Masz jednak pojęcie czym jest taniec, czynność, której wpływ na nasze życie jest dość ograniczony.
Z programowaniem, AI oraz branżą IT jest odwrotnie – nie wiesz nic, jak coś, co bezpośrednio wpływa na Twoje życie funkcjonuje, nie masz nawet mglistego pojęcia, jak to sobie wyobrazić.
Dlatego warto interesować się tematem – choćby po to, aby lepiej oceniać produkty stworzone przez innych, łatwiej się nimi posługiwać, mieć wiedzę jak na poziomie konceptu one działają „pod spodem” i być na bieżąco z trendami IT.