Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Follow the codeline!
Zbiór tutoriali, artykułów i wpisów o programowaniu napisanych głównie z myślą o początkujących i średnio-zaawansowanych koderach
Najnowsze:
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – MVC vol. 4Poznajemy dalej MVC i klasy abstrakcyjne. Uczymy się, że w odróżnieniu od interfejsów, klasy abstrakcyjne mogą posiadać metody z implementacjami. Do dzieła.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – MVC vol. 3Dalej bawimy się w MVC i programowanie obiektowe. Poznajemy czym są klasy abstrakcyjne i metody abstrakcyjne. Do dzieła.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – MVC vol. 2Dalej poznajemy OOP i MVC w PHP. Poprawiamy klasę ErrorController, którą napisaliśmy w poprzednim odcinku. Do dzieła.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – MVCPodejście MVC będziemy poznawać w praktyce, tak, aby na końcu zrozumieć je bez zbędnych wstępów i przydługich definicji. Zaczynajmy.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – typ interfejsInterfejs może być własnym typem, oznaczającym obiekt dowolnej klasy implementującej dany interfejs. Poznajmy tę sztuczkę programowania obiektowego!
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – interfejsy czyli kontraktyPoznajemy czym są interfejsy w obiektówce PHP, jak je stworzyć i zaimplementować wewnątrz klasy. Do dzieła.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – strict types 2Poznajemy dalej strict types w obiektówce PHP. Tym razem – typy nullable oraz typy „unijne”. Do dzieła.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – strict typesPrzechodzimy do ścisłego typowania w OOP, które jest w PHP możliwe. Piszemy klasę Helper, która jest czysto statyczna. Do dzieła.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – self keywordTworzymy klasę reprezentującą sesję użytkownika. Klasa będzie tylko statyczna, będzie też odwoływać się do swoich statycznych metod za pomocą słówka kluczowego self. Zaczynamy.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – walidacja + czytelnośćPiszemy czytelny kod. Staramy się ani nie zagnieżdżać warunków wewnątrz siebie ani nie tworzyć zbędnych konstrukcji logicznych, gdy tego nie musimy. Do dzieła.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – __toStringKolejna magiczna metoda, tym razem określająca w jaki sposób zostanie zaprezentowany obiekt, jeżeli spróbujemy go potraktować jako string – rzutując do napisu albo próbując drukować przez echo.
-
Czytaj dalej…: PHP OOP – __invokePoznajemy metodę magiczną invoke, która pozwala nam wywołać obiekt klasy niczym funkcję. Możemy znać ją już z Laravela i tzw. invokable controllers, ale jest to element języka PHP, nie jakiś wymysł Laravelowy. Poznajmy ją.
Z pasji do programowania
Przyjrzyj się naszej ofercie – może właśnie tego szukasz i nasz blog stanie się dla ciebie miejscem, które będziesz często odwiedzać
Z myślą o początkujących
Tak bardzo, jak to możliwe – staramy się nie przytłaczać początkujących zbyt skomplikowanymi przykładami i wypośrodkować pomiędzy prezentowaniem wyzwania a byciem przyjaznym dla nowych koderów
Jeżeli projekty, to tylko „smakowite kąski”
To nie Github. Nie znajdziesz tutaj projektów po 1000 plików 1000 linijek kodu każdy. Staramy się przedstawiać tylko „smakowite kąski”. Projekty są omawiane – ale w formie opisowej i krótkich, prostych przykładów.
Jeżeli zadania to konkretnie
Jeżeli prezentujemy zadania programistyczne, to staramy się przedstawić różne podejścia, od tych łatwych do bardziej skomplikowanych i omówić każdy temat obszernie
Popularne języki programowania
Nieważne, czy interesuje Cię frontend, backend czy AI – znajdziesz tu najpopularniejsze języki programowania, takie jak Python, PHP i JavaScript
Wstęp do frameworków
Projekty to jedna rzecz, w której nie da się czytelnika „poprowadzić za rączkę”. Każdy musi sam przejść tę drogę. U nas poza klasycznymi zadaniami znajdziesz dobre podstawy wprowadzające do nauki popularnych frameworków.
Bonus dla wielojęzycznych
Uczyć należy się jednego języka programowania i dopiero później poznawać kolejne. Jeżeli jednak znasz więcej niż jeden język – możesz tu znaleźć materiały z pograniczna dwóch języków, łączące umiejętności w obu albo przenoszące funkcjonalność znaną z jednego do drugiego.
Nauka programowania
Programować może nauczyć się każdy. Wystarczą chęci i czas oraz plan co chcemy osiągnąć
Dlaczego warto:
- Dzięki programowaniu lepiej rozumiemy coraz bardziej cyfrowy, otaczający nas świat i zawsze jesteśmy na czasie z nowościami, które mają wpływ na nasze życie
- Dzięki sztucznej inteligencji oraz mnogości zasobów internetowych nauka programowania jest łatwiejsza niż kiedyś
- Programowanie może okazać się dla nas nie tylko niedzielnym hobby czy pasją, ale sposobem na zarabianie pieniędzy
Jak zacząć:
- Wybrać jeden język programowania
- Stworzyć plan wypośrodkowany pomiędzy ambicją a realizmem
- Jak najwięcej tworzyć, nie zrażając się błędami ani prostotą naszych pierwszych programów i skryptów
Żadna wiedza, którą zdobędziemy nigdy nie będzie zmarnowana. A już na pewno nie wiedza o branży IT, która coraz bardziej wpływa na nasze życie
Powiedzmy sobie szczerze – nie nauczysz się tańczyć, oglądając jak robią to inni. Masz jednak pojęcie czym jest taniec, czynność, której wpływ na nasze życie jest dość ograniczony.
Z programowaniem, AI oraz branżą IT jest odwrotnie – nie wiesz nic, jak coś, co bezpośrednio wpływa na Twoje życie funkcjonuje, nie masz nawet mglistego pojęcia, jak to sobie wyobrazić.
Dlatego warto interesować się tematem – choćby po to, aby lepiej oceniać produkty stworzone przez innych, łatwiej się nimi posługiwać, mieć wiedzę jak na poziomie konceptu one działają „pod spodem” i być na bieżąco z trendami IT.