Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Follow the codeline!
Zbiór tutoriali, artykułów i wpisów o programowaniu napisanych głównie z myślą o początkujących i średnio-zaawansowanych koderach
Najnowsze:
-
Czytaj dalej…: JS – two sumRozwiązujemy popularny problem two sum, który wymaga użycia hashmapy (w optymalnym rozwiązaniu). Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – bitwise swapUczymy się zamieniać zmienne wartościami wykorzystując tylko i wyłącznie operatory binarne. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – swap valuesBardzo prosta sztuczka, którą jednak warto znać, czyli zamiana dwóch zmiennych wartościami. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – merge 2 sorted arraysPiszemy algorytm, który ma za zadanie połączyć ze sobą 2 posortowane tablice o różnej długości – do dzieła!
—
-
Czytaj dalej…: JS – szyfr cezaraUczymy się pisać szyfr Cezara, czyli taki szyfr, który ma odpowiednie przesunięcie i litery w nim zawarte są po prostu o tyle przesunięte (A to D dla przesunięcia 3).
—
-
Czytaj dalej…: JS – modulo operatorKolejną rzeczą, bez której nie ruszymy dalej z zadaniami, jest okiełznanie dzielenia modulo (czyli reszty z dzielenia). Postaramy się to wyjaśnić.
—
-
Czytaj dalej…: JS – wolny wskaźnikPoznajemy koncepcję szybkiego i wolnego wskaźnika, która jest rozwinięciem koncepcji szybkiego wskaźnika, poznanego w poprzedniej lekcji.
—
-
Czytaj dalej…: JS – szybki wskaźnikPoznajemy coś takiego jak szybki wskaźnik. Wykonujemy ćwiczenia, zdobywając wiedzę o bardzo użytecznym podejściu. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – dziwna funkcjaInaczej nie potrafię tego nazwać – robimy naprawdę dziwną funkcję. Przyda się do późniejszych zadań. Przerabiamy tak, aby wyniki nie były ustawione „na sztywno”.
—
-
Czytaj dalej…: JS – rekurencja pętlą, nodeTeraz przejdziemy po elementach listy wiązanej za pomocą stosu i pętli zamiast rekurencji, poznając patent, który bardzo się przyda w przyszłości do grafów.
—
-
Czytaj dalej…: JS – Node, rekurencjaTworzymy połączone ze sobą nodes i wykorzystujemy rekurencję, aby po nich przejść i wykonać jakieś operacje. Do dzieła!
—
-
Czytaj dalej…: JS – palindrom stosStos ma wiele zastosowań, ale my nie przywykliśmy do myślenia „stosowego”. Trzeba to poprawić, robiąc jak najwięcej ćwiczeń. Zróbmy palindrom stosem.
—
Z pasji do programowania
Przyjrzyj się naszej ofercie – może właśnie tego szukasz i nasz blog stanie się dla ciebie miejscem, które będziesz często odwiedzać
Z myślą o początkujących
Tak bardzo, jak to możliwe – staramy się nie przytłaczać początkujących zbyt skomplikowanymi przykładami i wypośrodkować pomiędzy prezentowaniem wyzwania a byciem przyjaznym dla nowych koderów
Jeżeli projekty, to tylko „smakowite kąski”
To nie Github. Nie znajdziesz tutaj projektów po 1000 plików 1000 linijek kodu każdy. Staramy się przedstawiać tylko „smakowite kąski”. Projekty są omawiane – ale w formie opisowej i krótkich, prostych przykładów.
Jeżeli zadania to konkretnie
Jeżeli prezentujemy zadania programistyczne, to staramy się przedstawić różne podejścia, od tych łatwych do bardziej skomplikowanych i omówić każdy temat obszernie
Popularne języki programowania
Nieważne, czy interesuje Cię frontend, backend czy AI – znajdziesz tu najpopularniejsze języki programowania, takie jak Python, PHP i JavaScript
Wstęp do frameworków
Projekty to jedna rzecz, w której nie da się czytelnika „poprowadzić za rączkę”. Każdy musi sam przejść tę drogę. U nas poza klasycznymi zadaniami znajdziesz dobre podstawy wprowadzające do nauki popularnych frameworków.
Bonus dla wielojęzycznych
Uczyć należy się jednego języka programowania i dopiero później poznawać kolejne. Jeżeli jednak znasz więcej niż jeden język – możesz tu znaleźć materiały z pograniczna dwóch języków, łączące umiejętności w obu albo przenoszące funkcjonalność znaną z jednego do drugiego.
Nauka programowania
Programować może nauczyć się każdy. Wystarczą chęci i czas oraz plan co chcemy osiągnąć
Dlaczego warto:
- Dzięki programowaniu lepiej rozumiemy coraz bardziej cyfrowy, otaczający nas świat i zawsze jesteśmy na czasie z nowościami, które mają wpływ na nasze życie
- Dzięki sztucznej inteligencji oraz mnogości zasobów internetowych nauka programowania jest łatwiejsza niż kiedyś
- Programowanie może okazać się dla nas nie tylko niedzielnym hobby czy pasją, ale sposobem na zarabianie pieniędzy
Jak zacząć:
- Wybrać jeden język programowania
- Stworzyć plan wypośrodkowany pomiędzy ambicją a realizmem
- Jak najwięcej tworzyć, nie zrażając się błędami ani prostotą naszych pierwszych programów i skryptów
Żadna wiedza, którą zdobędziemy nigdy nie będzie zmarnowana. A już na pewno nie wiedza o branży IT, która coraz bardziej wpływa na nasze życie
Powiedzmy sobie szczerze – nie nauczysz się tańczyć, oglądając jak robią to inni. Masz jednak pojęcie czym jest taniec, czynność, której wpływ na nasze życie jest dość ograniczony.
Z programowaniem, AI oraz branżą IT jest odwrotnie – nie wiesz nic, jak coś, co bezpośrednio wpływa na Twoje życie funkcjonuje, nie masz nawet mglistego pojęcia, jak to sobie wyobrazić.
Dlatego warto interesować się tematem – choćby po to, aby lepiej oceniać produkty stworzone przez innych, łatwiej się nimi posługiwać, mieć wiedzę jak na poziomie konceptu one działają „pod spodem” i być na bieżąco z trendami IT.