Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Follow the codeline!
Zbiór tutoriali, artykułów i wpisów o programowaniu napisanych głównie z myślą o początkujących i średnio-zaawansowanych koderach
Najnowsze:
-
Czytaj dalej…: JS – Document methodsPoznajemy najważniejsze metody klasy Document. Wiele z nich już poznaliśmy, jest to dobry moment, aby uporządkować wiedzę plus dodać kilka nowych rzeczy.
—
-
Czytaj dalej…: JS – NodeIteratorWspominam o nim z kronikarskiego obowiązku, nie chcemy go używać mając TreeWalkera. Gdybyśmy jednak chcieli, pokazuję jak to zrobić.
—
-
Czytaj dalej…: JS – Tree WalkerPoznajemy Tree Walkery w JavaScript, czyli coś, czego jeszcze nie robiliśmy, a bardzo one upraszczają zaawansowaną kontrolę nad DOM. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – reaktywne zmienne (koncept)Poznamy, czym są reaktywne zmienne i jak je osiągnąć za pomocą obiektu Proxy. Dobra lekcja po mutation observerach oraz początkach frameworków frontendowo-reaktywnych.
—
-
Czytaj dalej…: JS – delegacja, observer cd.Dalej drążymy temat, przy okazji poznając dlaczego delegacja eventów oraz mutation observery to narzędzia, z których warto korzystać.
—
-
Czytaj dalej…: JS – mutation observerKontynuacja lekcji poprzedniej, piszemy już coraz lepszy i coraz bardziej reaktywny czysty JavaScript, niedługo całą dokumentację MDN będziemy cytować z pamięci. Do dzieła!
—
-
Czytaj dalej…: JS – closest, matches, remove + delegacjaPoznajemy kolejne metody klasy Element, plus w końcu wykonamy sobie jakąś delegacje eventów w praktyce, zamiast o niej gadać w teorii. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – element insert adjacentPoznajemy kolejne trzy metody klasy Element, które powinniśmy znać. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – before, after, append, prependPoznajemy cztery ważne metody klasy Element, służące do wstawiania węzłów w różne miejsca danego elementu. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – Node methodsPoznajemy najważniejsze metody klasy Node. Kontynuacja lekcji poprzednich o JavaScript. Do dzieła.
—
-
Czytaj dalej…: JS – Element propertiesPoznajemy (niektóre) properties klasy Element i zestawiamy to z tym, co już wiemy o klasie Node. Lekcja niezbędna, aby poznać JS dogłębnie.
—
-
Czytaj dalej…: JS – node propertiesPoznajemy properties klasy Node (czyli węzła). Do dzieła.
—
Z pasji do programowania
Przyjrzyj się naszej ofercie – może właśnie tego szukasz i nasz blog stanie się dla ciebie miejscem, które będziesz często odwiedzać
Z myślą o początkujących
Tak bardzo, jak to możliwe – staramy się nie przytłaczać początkujących zbyt skomplikowanymi przykładami i wypośrodkować pomiędzy prezentowaniem wyzwania a byciem przyjaznym dla nowych koderów
Jeżeli projekty, to tylko „smakowite kąski”
To nie Github. Nie znajdziesz tutaj projektów po 1000 plików 1000 linijek kodu każdy. Staramy się przedstawiać tylko „smakowite kąski”. Projekty są omawiane – ale w formie opisowej i krótkich, prostych przykładów.
Jeżeli zadania to konkretnie
Jeżeli prezentujemy zadania programistyczne, to staramy się przedstawić różne podejścia, od tych łatwych do bardziej skomplikowanych i omówić każdy temat obszernie
Popularne języki programowania
Nieważne, czy interesuje Cię frontend, backend czy AI – znajdziesz tu najpopularniejsze języki programowania, takie jak Python, PHP i JavaScript
Wstęp do frameworków
Projekty to jedna rzecz, w której nie da się czytelnika „poprowadzić za rączkę”. Każdy musi sam przejść tę drogę. U nas poza klasycznymi zadaniami znajdziesz dobre podstawy wprowadzające do nauki popularnych frameworków.
Bonus dla wielojęzycznych
Uczyć należy się jednego języka programowania i dopiero później poznawać kolejne. Jeżeli jednak znasz więcej niż jeden język – możesz tu znaleźć materiały z pograniczna dwóch języków, łączące umiejętności w obu albo przenoszące funkcjonalność znaną z jednego do drugiego.
Nauka programowania
Programować może nauczyć się każdy. Wystarczą chęci i czas oraz plan co chcemy osiągnąć
Dlaczego warto:
- Dzięki programowaniu lepiej rozumiemy coraz bardziej cyfrowy, otaczający nas świat i zawsze jesteśmy na czasie z nowościami, które mają wpływ na nasze życie
- Dzięki sztucznej inteligencji oraz mnogości zasobów internetowych nauka programowania jest łatwiejsza niż kiedyś
- Programowanie może okazać się dla nas nie tylko niedzielnym hobby czy pasją, ale sposobem na zarabianie pieniędzy
Jak zacząć:
- Wybrać jeden język programowania
- Stworzyć plan wypośrodkowany pomiędzy ambicją a realizmem
- Jak najwięcej tworzyć, nie zrażając się błędami ani prostotą naszych pierwszych programów i skryptów
Żadna wiedza, którą zdobędziemy nigdy nie będzie zmarnowana. A już na pewno nie wiedza o branży IT, która coraz bardziej wpływa na nasze życie
Powiedzmy sobie szczerze – nie nauczysz się tańczyć, oglądając jak robią to inni. Masz jednak pojęcie czym jest taniec, czynność, której wpływ na nasze życie jest dość ograniczony.
Z programowaniem, AI oraz branżą IT jest odwrotnie – nie wiesz nic, jak coś, co bezpośrednio wpływa na Twoje życie funkcjonuje, nie masz nawet mglistego pojęcia, jak to sobie wyobrazić.
Dlatego warto interesować się tematem – choćby po to, aby lepiej oceniać produkty stworzone przez innych, łatwiej się nimi posługiwać, mieć wiedzę jak na poziomie konceptu one działają „pod spodem” i być na bieżąco z trendami IT.